Bineînțeles, cu toții ne dorim conversații constructive. Ședințe mai scurte, întâlniri mai plăcute și mai eficiente, mici dialoguri cu colegii din care să ieșim cu o impresie bună despre echipa în care lucrăm. Conversații constructive, puternice și plăcute, ca surf-ul pe valuri perfecte.

Cum să lansezi astfel de conversații ca manager ? și cum să creezi condițiile pentru ca, chiar și atunci când nu ești acolo, echipa ta să continue să aibă conversații mai des constructive decât contondente ?

L-am rugat pe Vasile Ecobici, Plant Manager la Villeroy & Boch, coach certificat SF, sa imi raspunda la cateva intrebari despre coaching in context managerial. Așa cum ne-a explicat deseori în pauze la curs, el rămâne manager iar coach-ing-ul e doar un instrument în plus pentru a fi un mai bun manager.

Care dintre elementele din abordarea Solution Focus ti-au fost cele mai utile ca manager ?

De la cursul de coacing cea mai mare realizare a fost că am învățat să mă opresc și să ascult mai mult ce spun altii. Știam că e important, dar am găsit cum. Eu aveam mereu o viziune a  mea pe care încercam s o impun, acum caut să o fac înțeleasă. Cu ce  m-a ajutat Solution Focus  a fost că am început să văd partea pozitivă din opoziția celuilalt : poate are alte informații, poate gândește altfel. În loc să trec direct la viziunea mea, care poate să fie influențată și ea de alte lucruri, îmi las timp să văd în ce fel putem folosi perspectiva lui. Așa că îmi spun că, indiferent cât de diferit gândește celălalt, trebuie să fie  ceva bun în ceea ce spune, ceva ce putem folosi. Îi acord încredere, din start și îl las să o vadă. Omul e aici pentru că știe ceva și a făcut ceva bine, așa că îl ascult.

Și nu îți ia totul mai mult timp? Dacă, în loc să faci ce știi tu, stai la discuții ?

Nu. Îmi dau seama repede dacă găsim ceva ce ne ajută pe amândoi. Și, în felul ăsta, găsim aer între noi, apar lucruri la care nu m-aș fi gândit singur.

După ce îți dai seama că oamenii tăi te văd drept un bun ascultător ?

Că pot să spună ce gândesc și nu ce cred ei că aș vrea să aud. Nu e mereu ușor să auzi ce nu vrei să auzi, dar apreciez.

Din tehnicile învățate în cursul de coaching, ce aplici direct ?

Cel mai simplu lucru. Cel mai mult am utilizat întrebarea „what else ?”. Am realizat că, întrebând „Și ce altceva? Și ce altceva? ” reușesc să scot oamenii din carapacea lor.

Și ce altceva ?

Încep cu ascultatul. Spun care e direcția, dar îi las să dezvolte. Am în echipă oameni diversi, fiecare cu perspectiva lui.  Îi ajut să iasă din închistare, să înțeleagă că și ceilalți vor aceleași lucruri, până la urmă – să meargă bine fabrica. Am reușit așa să îl fac pe cel de la producție să înțeleagă că da, mașina trebuie să funcționeze cât mai repede, dar și mentenanța are nevoie de timp ca să își facă treaba bine și, dacă își face mentenanța treaba bine, tuturor ne merge mai bine.

Apoi, e „războiul” veșnic între producție și calitate. I-am pus să se asculte și, într-o măsură oarecare, au reușit să se gândească fiecare și la perspectia celuilalt.

Ce vezi diferit în oamenii tăi de când ești și undercover coach ?

Colaborează mai intens, chiar dacă, de fapt,  toți spun mai des lucruri care îi deranjează pe ceilalți. E conflict, dar mai constructiv. Am scăpat de perspectiva „De ce îți bagi tu nasul în treaba mea ?” Fiecare spune ce crede și vedem dacă putem folosi. Am reușit să avem discuții și în cadru oficial și în cadru neoficial.

Si cum reușești să îi faci să se asculte ?

Stabilesc regulile și apoi tac și eu. De exemplu, am mers cu ei, șase oameni, la un birt. Am zis „Avem două ore să plecăm de aici cu o soluție.” Fără telefoane, fără laptopuri. O oră chiar am fost concentrați efectiv pe ce ne interesa și am găsit soluția.

Aveam o reclamație și se punea problema de a salva produsele aflate pe stoc. Dacă am fi ajuns să le aruncăm, costurile ar fi fost foarte mari.

Așa că am început discuția cu „Nu există idee proastă, nu râdem de nimeni”. Am stabilit regula si am lăsat lucrurile să meargă, intervenind doar dacă era nevoie să mai opresc câte un „Hai, mă, cum poți să gândești așa.” Au fost și idei futuriste, dar și idei de tipul „cum de n-am vazut asta până acum”. Am triat pe urmă ideile în funcție de aplicabilitate. Am primit 12 idei, primele 4,5 au căzut repede, la ultimele 3 a fost cea mai intensă discuție, și am hotărât să facem teste cu 2 dintre ele.

Pe urmă ne-a rămas o oră să discutăm politică, fotbal și altele.

Reușita asta a dat naștere altor întâlniri și discuții între ei și totul în fabrică e puțin altfel.

Nu orice coach vrea să fie manager, dar oricărui manager i-ar prinde bine să fie, puțin și sub acoperire, coach. La Solution Surfers am transformat această convingere a noastră în traininguri scurte destinate managerilor : întâlniri de câte două zile, care să condenseze instrumentele utile unui manager și să ofere timp de practică.

Dacă simți că ai putea fi un astfel de coach sub acoperire, Solution Building ar putea fi programul pentru voi.